“De samenwerking met deze partijen stelt ons in staat om de assets beter te begrijpen en effectiever onderhoud te plannen, waardoor storingen verminderen en onderhoudsbudgetten beter beheerst worden”, steekt Roelof Boekhold, productmanager Geo bij ProRail, van wal. “Als je buiten precies weet wat je hebt en hoe het eruit ziet, beschikken de aannemers sneller over de juiste informatie om analyses te maken op het onderhoud en de uitvoering daarvan.”
Boekhold legt uit dat er binnen ProRail veel data beschikbaar is. Met het vindbaar en toegankelijk maken van die informatie is de spoorbeheerder volgens de productmanager op de goede weg. Zeker als het gaat om het automatiseren en digitaliseren van de datastromen. “Maar als je in de toekomst nog doeltreffender en procesmatiger met data wil kunnen werken, is kennis en kunde van de markt nodig. Met GRIP denken we hiervoor binnen de raamovereenkomst de ideale combinatie gevonden te hebben”, is de overtuiging van Boekhold.
GRIP ondersteunt ProRail bij juiste dataspoor
Geodan, Iv-Infra en RPS werken met spoorbeheerder aan structuur en vernieuwing bij digitaliseren en automatiseren assetdata
ProRail houdt Nederland in beweging als beheerder van het uitgestrekte spoorwegnet van 7000 kilometer dat elke dag meer dan 1 miljoen reizigers bedient met meer dan 6500 treinritten. Om een soepele operatie te blijven waarborgen, slaat ProRail de handen ineen met Geodan, Iv-Infra en RPS. Binnen de samenwerkingscombinatie GRIP zullen zij de komende acht jaar de benodigde informatie verkrijgen en bijhouden.